27.05.2009 19:39

Autor: anca

Sao Paulo Underground w Jazzdze

Kategorie: Czytelnia, Relacje z koncertów

Wykonawcy:


SPU-02.jpg Roba Mazurka mogliśmy ostatnio słuchać w łódzkiej Jazzdze jesienią, kiedy to wraz ze swoim najnowszym projektem – założonym w 2005 roku Exploding Star Orchestra, grał podczas Festiwalu Dialogu Czterech Kultur. W tym samym miejscu, o tej samej porze tylko osiem miesięcy później powrócił, tym razem z Sao Paulo Underground, projektem, który jest wynikiem współpracy Mazurka z perkusistą Mauricio Takarą.

Poza Mazurkiem i Takarą, Sao Paulo Underground to obecnie Guilherme Granado i Richard “Hollywood” Ribiero. Zespół przyjechał do Polski, aby promować swoje najnowsze wydawnictwo – “The Principles Of Intrusive Relationships” – płytę, którą magazyn The Wire umieścił na liście najlepszych albumów ubiegłego roku. Nic dziwnego. Sao Paulo Underground tworzą muzykę, która zaskakuje słuchacza każdym dźwiękiem. Miesza się tutaj elektronika z jazzem i folkiem. Każdy element jest jednak na tyle subtelnie dobrany, w tak wysmakowanej proporcji, że nie budzi w słuchaczu poczucia dominacji nad innymi. Nie mamy wszak do czynienia z amatorami: Rob Mazurek znany jest chyba każdemu jako lider kolektywu Chicago Underground natomiast Mauricio Takara współpracował do tej pory z wieloma brazylijskimi i zagranicznymi artystami takimi jak Otto, Cidadao Instigado, Nana Vasconcelos, Tomas Rohrer, Nacao Zumbi, Damo Suzuki, a także nagrał solowo dwie płyty oraz cztery ze swoim sekstetem Hurtmold.

Tym razem klub Jazzga wypełniony był po brzegi. Ekscentryczna mieszanka free jazzu oraz brazylijskich rytmów, ubarwiona nowoczesnymi efektami elektronicznymi stanowiła wyborną ucztę dla ucha nawet dla najwybredniejszego słuchacza. Zespół zgrabnie manewrował pomiędzy różnego rodzaju rytmicznymi ostinatami, wplatając między nie fragmenty noise’owe i tworząc tym samym inspirujące tło dla kornetowych improwizacji Mazurka. Uwagę przykuwało osobliwe, spójne, choć pełne wewnętrznych sinusoid brzmienie zespołu. Raz na plan pierwszy wysuwał się transowy rytm, podbudowywany niekiedy elektroniką, to znowu głosami wykonawców, by za chwilę usunąć się na dalszy plan i dać możliwość solistycznym popisom Mazurka. Skrajnie różnym: od poetyckich, pełnych liryzmu fraz, współgrających i stanowiących nierozerwalną konsystencję z perkusyjnym tłem, do wzburzonych i rozbieganych, agresywnych pochodów dźwiękowych.

Kompilacyjność pomysłów barwowo-rytmicznych, a zarazem konsekwencja w budowaniu własnego, oryginalnego języka wypowiedzi muzycznej, to czynniki sprawiające, iż koncertu Sao Paulo Uderground słuchało się jak fascynującej, wielowątkowej opowieści. Opowieści z odległej, pociągającej, egzotycznej krainy, opowieści z pogranicza jawy i snu…

Sandra Kmieciak & Anna Lenarcik

Zdjęcia z koncertu w Jazzdze autorstwa Sandry Kmieciak:

SPU-03.jpg

wyszperaj coś więcej ▼




Dodaj komentarz




 

Uwolnij Muzykę - muzyczny serwis internetowy, muzyka alternatywna, polska muzyka, teledyski, wideoklipy, recenzje, wydarzenia muzyczne.

Copyright © 2008-2016 Uwolnijmuzyke.pl . Wszelkie prawa zastrzeżone.