1984.jpg Polish New Wave

Połowa pierwszej dekady XXI wieku to w muzyce powrót do inspiracji niezależnym graniem z lat osiemdziesiątych. Choć najczęściej wymienianą inspiracją jest Joy Division, to wiadomo, że na brzmienie takich zespołów, jak Interpol, Editors czy White Lies wpływ miały również zespoły pokroju The Cure, Echo & The Bunnymen, Siouxsie & The Banshees i wiele innych.

Często to właśnie dzięki tym nowym zespołom młodzi fani alternatywnego grania zaczęli sięgać po wydane przed ćwierćwieczem nagrania; głębsza znajomość tematu jest jednak zjawiskiem rzadko spotykanym i trudno jest u fanów tzw. “post-punk revivalu” o znajomość tego, co równolegle działo się wtedy w naszym kraju. “Polish New Wave” to nazwa składanki, na której znalazły się nagrania czterech zespołów: Madame, Made In Poland, Variete i 1984. Te cztery nazwy i dodatkowo Siekiera to najbardziej rozpoznawalni przedstawiciele polskiego post-punka. Prawda jest jednak taka, że połowa lat osiemdziesiątych to istny wysyp zespołów grających – jak to wówczas niekiedy określano – “trumiennego rocka”. Wiele z nich jest obecnie zapomnianych i choć często wcale nie odbiegały poziomem od wykonawców brytyjskich, to rzadko kiedy miały okazję porządnie nagrać swój materiał – nie mówiąc już o jego wydaniu.

If you can see this, then you might need a Flash Player upgrade or you need to install Flash Player if it's missing. Get Flash Player from Adobe.

Obecnie mamy tendencję do posiadania kompleksów na tle polskiej muzyki i nieustannego porównywania, że na Zachodzie wszystko jest zagrane lepiej. Nie zawsze jednak tak było; w połowie lat osiemdziesiątych polska scena nowofalowa była w skali światowej prawdziwym ewenementem. W żadnym należącym do bloku państw socjalistycznych kraju niezależna muzyka rockowa nie rozwinęła się tak, jak w Polsce, a polska odmiana zimnej fali mogła, moim skromnym zdaniem, równać się jedynie z brytyjską i francuską. W żadnym innym kraju nie działała taka liczba zespołów – stosunkowo niewielka liczba zachowanych nagrań to wina jedynie ówczesnego ustroju politycznego, nieprzyjaznego zbuntowanym muzykom.

If you can see this, then you might need a Flash Player upgrade or you need to install Flash Player if it's missing. Get Flash Player from Adobe.

Zimna fala była jednym z najczęściej reprezentowanych nurtów na festiwalu w Jarocinie. To tam sławę zyskały krakowskie Made In Poland, bydgoskie Variete, rzeszowskie 1984 i warszawskie Madame (założone przez niejakiego Roberta Gawlińskiego i znanego z Houka Roberta Sadowskiego). Zagłębmy się jednak dalej: w Warszawie działają Kosmetyki Mrs. Pinki, Brygada Kryzys i Joanna Makabresku. We Wrocławiu – Klaus Mitffoch. W Bolesławcu – Bruno Wątpliwy. Puławy to oczywiście Siekiera, ale także DHM. Mogilno – Ivo Partizan, Ełk – Enklawa Ełk, Rzeszów – Aurora i One Million Bulgarians. Większość z tych zespołów powstała po zmianie stylu bądź na gruzach kapel punk rockowych – Made In Poland to wcześniejsza Ekshumacja, Madame – Gniew, Ivo Partizan to Bunkier, punk rocka na początku grały również Siekiera, Enklawa Ełk i Bruno Wątpliwy.

Większość z powyższych grup nie przetrwała do następnej dekady. Jednak jeszcze pod koniec lat osiemdziesiątych zaczęły powstawać kolejne, tym razem w dużej części już bez jarocińsko-punkowej spuścizny. W 1986 roku w Łodzi powstaje Blitzkrieg. W tym samym roku z inicjatywy Roberta Gawlińskiego i muzyków Republiki formuje się również Opera, która wydaje jeden album i rozpada się 4 lata później, gdy Grzegorz Ciechowski postanawia reaktywować Republikę. Rok później utworzona zostaje warszawska Cytadela, która z przerwami gra do dzisiaj, a w której karierę rozpoczynać będą muzycy m.in. Wilków i T. Love. W następnym roku powstaje Closterkeller, który w początkowym okresie swej twórczości znajduje się pod sporym wpływem niemieckiego X-Mal Deutschland. Pod koniec dekady powstaje także Pornografia, której w roku 1990 udaje się wydać rewelacyjną kasetę.

If you can see this, then you might need a Flash Player upgrade or you need to install Flash Player if it's missing. Get Flash Player from Adobe.

Tym sposobem znajdujemy się w latach dziewięćdziesiątych, które jednak nie okazują się dla nowej fali zbyt przyjazne. Muzyka ta często zostaje strywializowana, traci swój charakter bądź też po prostu ulega przekształceniu w coś innego – tak samo jak wcześniej ona sama wyewoluowała z punk rocka. Bruno Wątpliwy i Closterkeller zwracają się w stronę rocka gotyckiego – ci pierwsi przekształcą się następnie w bardziej elektronicne Fading Colours i współtworzyć będą festiwal Castle Party; drudzy będą natomiast coraz bardziej kierować się w stronę metalu. Brygada Kryzys poszła w kierunku bardziej eklektycznego grania, mocno inspirowanego psychodelą oraz reggae. Variete zaczyna się z kolei inspirować jazzem. Większość zespołów jednak tej dekady nie przetrwała, a nowych było jak na lekarstwo.

Sytuacja wyglądała beznadziejnie, jednak na początku XXI wieku coś znów zaczęło się dziać. W roku 2000 w Łodzi powstają działające do dziś Wieże Fabryk, a w Oławie – Sny Michała, przekształcone 3 lata później w Hyoscyamus Niger. W 2001 w Warszawie powstaje Eva, która po różnych perypetiach działa obecnie jako Hatestory. W 2003 w Rybniku znany z popularnego w połowie lat 90. Domu Snów wokalista Baton wraz z młodszymi kolegami tworzy Future Proof, obecnie znany jako The Proof. We Wrocławiu działają Bete Noire i Psychoformalina. W Rzeszowie powstała z kolei Cieplarnia. Nowo- i zimnofalowych inspiracji nie ukrywał także warszawski Miguel & The Living Dead, którego muzyka to wypadkowa horror punka, diabelskiego rock’n'rolla i wczesnego gotyku. Reaktywowały się także starsze załogi – ze znanych w latach osiemdziesiątych zespołów działają obecnie m.in. Made In Poland, Variete, Brygada Kryzys, Kosmetyki Mrs. Pinki, Cytadela, niedawno jeden koncert zagrała Joanna Makabresku. Co jakiś czas słyszy się też plotki o planowanej przez Tomasza Adamskiego reaktywacji Siekiery.

If you can see this, then you might need a Flash Player upgrade or you need to install Flash Player if it's missing. Get Flash Player from Adobe.

Wygląda na to, że wszystko zaczyna wracać do porządku, a polska scena nowofalowa znów rośnie w siłę. Pozostaje nam życzyć sobie, aby tak już pozostało, a mroczne czasy lat 90. nie powróciły już nigdy.

Michał Karpowicz

Polecane nagrania:
Siekiera “Nowa Aleksandria”
Brygada Kryzys “Brygada Kryzys”
Madame “Koncert”
Variete “Bydgoszcz 1986″
Made In Poland “Martwy kabaret”
Pornografia “1989-1990″
Joanna Makabresku “Piąta prostytucja”
1984 “Specjalny rodzaj kontrastu”

wyszperaj coś więcej ▼




Dodaj komentarz




 

Uwolnij Muzykę - muzyczny serwis internetowy, muzyka alternatywna, polska muzyka, teledyski, wideoklipy, recenzje, wydarzenia muzyczne.

Copyright © 2008-2016 Uwolnijmuzyke.pl . Wszelkie prawa zastrzeżone.