20.06.2010 12:05

Autor: fl23

O intymności w muzyce i w sztuce – w Zachęcie, 22 czerwca

Kategorie: Aktualności

Wykonawcy: |



dymiter.jpg O intymności w muzyce i w sztuce – w Zachęcie, 22 czerwca

Spotkanie odbędzie się w ramach cyklu “Krew na liściach. Muzyka jako teoria społeczna”, w sali multimedialnej warszawskiej Zachęty (pl. Małachowskiego 3), 22 czerwca (wtorek), o  godzinie 18.00. Wezmą w nim udział krytyk sztuki Łukasz Białkowski oraz muzyk Marcin Dymiter, a poprowadzi je Michał Libera. Punktem wyjścia rozmowy będzie płyta Boba Orestaga “Sooner or Later”.

Muzyka jest sztuką, która bodaj najczęściej towarzyszy nam w  momentach intymnych – być może dlatego, że nie musimy się na nią ani patrzeć, ani na niej koncentrować. Czasem jest wręcz tworzona po to, by nam w tych momentach towarzyszyć. Bob Ostertag wykonał ruch w odwrotnym kierunku. W geście dokumentalisty wkroczył z mikrofonem w intymną przestrzeń małego Salwadorczyka, kiedy ten grzebał swojego ojca – zabitego w wojnie domowej. Nagrał trzy źródła dźwięku – ruchy łopatą, lament chłopca i latającą muchę. A następnie stworzył z nich kompozycję “Sooner or Later”, dzięki której słyszymy lament chłopca w swoich domach.

Marcin Dymiter oraz Łukasz Białkowski będą rozmawiali na temat przekraczania bądź poruszania się artystów na granicy intymności. Co mówią nam ich praktyki o intymności, którą próbują naruszyć? W jaki sposób realizuje się w nich odróżnienie przestrzeni publicznej i  prywatnej? Czy dźwięk jest szczególnym parametrem tego naruszenia? Kiedy nasze dźwięki stają się intymne? W jaki sposób intymność związana jest z  tym, co tabuizowane, wykluczone czy wstydliwe?

Marcin Dymiter: polonista i muzyk, założyciel zespołu Ewa Braun, obecnie tworzący głównie muzykę elektroniczną i nagrania terenowe.

Łukasz Białkowski: krytyk sztuki, pracownik Zakładu Estetyki Instytutu Filozofii UJ, publikował m.in. w “Obiegu”, “ArtPapierze”.

“Krew na liściach” to cytat z jednego z najsłynniejszych protest songów śpiewanych przez Billie Holiday, “Strange Fruit”. To dlatego, że nadal jedynym tematem refleksji o obecności muzyki w świecie społecznym wydaje się być jej “zaangażowanie”. Ale czy związki muzyki z otaczającym nas światem kończą się na tym, że bywa ona narzędziem emancypacji? A co z bardziej subtelnymi sytuacjami – kiedy praktyki muzyków wkraczają bezpośrednio w obszar intymności, korzystają z odpadów procesów industrializacji czy znajdują się na granicy kradzieży?

Celem cyklu jest rozmowa o muzyce z różnych perspektyw: teorii muzyki, ale także krytyki sztuki, socjologii czy filmoznawstwa. A  założeniem przekonanie, że kiedy muzycy tworzą ze swojego ciała “fabrykę dźwięków” (jak Henri Chopin), podszywają się pod innych (Thaemlitz) czy zmieniają płeć Dolly Parton (John Oswald) to odnoszą się do tych samych problemów, o których da się dyskutować w innych sztukach. Dlaczego nie miałoby się dać w muzyce?

Wśród gości na każdym spotkaniu będzie jedna osoba, która zajmuje się muzyką na co dzień i jedna, która specjalizuje się w innej dziedzinie. Za każdym razem będziemy rozmawiali na wybrany temat biorąc za punkt wyjścia konkretne nagranie, wydarzenie czy postać z muzyki najnowszej, z którym będzie można się zapoznać chwilę przed spotkaniem.

27.06 Miłość # Terre Thaemlitz – Goście: Terre Thaemlitz (USA / Japonia), Mateusz Borowski
21.09 Kradzież # John Oswald – Goście:Chris Cutler (Anglia), Kuba Mikurda
12.10 Subwersja # Negativland – Goście: Jacek Staniszewski
26.10 Muzak # Warszawa – Goście: Kamil Antosiewicz, Grzegorz Piątek
23.11 Bieda # Ultra-Red – Goście: Manuela Bojadzijev (Niemcy), Daniel Muzyczuk
14.12 Populizm # Cornelius Cardew – Goście: Michał Mendyk, Tomek Saciłowski

info: materiały promocyjne organizatora

wyszperaj coś więcej ▼




Dodaj komentarz




 

Uwolnij Muzykę - muzyczny serwis internetowy, muzyka alternatywna, polska muzyka, teledyski, wideoklipy, recenzje, wydarzenia muzyczne.

Copyright © 2008-2016 Uwolnijmuzyke.pl . Wszelkie prawa zastrzeżone.