25.06.2010 11:26

Autor: fl23

Miłość, przemoc i muzyka – Terre Thaemlitz w Zachęcie, 27 czerwca

Kategorie: Aktualności

Wykonawcy:


terre.gif O miłości, przemocy, muzyce i projekcie Terrego Thaemlitza “Lovebomb” – w niedziele w Zachęcie.

Spotkanie odbędzie się w ramach cyklu “Krew na liściach. Muzyka jako teoria społeczna”, w sali multimedialnej warszawskiej Zachęty (pl. Małachowskiego 3), 27 czerwca (niedziela). O godzinie 17.00 odbędzie się projekcja “Lovebomb” Terrego Thaemlitza, a o godzinie 18.00 dyskusja. Gościem dyskusji będzie Terre Thaemlitz, poprowadzą ją Michał Libera i Mateusz Borowski. Spotkanie odbędzie się w języku angielskim.

W roku 2005 Terre Thaemlitz zaprezentował kolaż wizualno-dźwiękowy pt. “Lovebomb”. W komentarzu do utworu artysta wylicza sfery, w które jesteśmy skłonni angażować się miłośnie: religia, kraj, rodzina, przyjaciele, klub piłkarski, Jim Jones, beaty. Ciągle przy tym wierzymy, że miłość jest uczuciem absolutnie niepowtarzalnym? W swoim niecierpiącym analizy uwodzeniu, staje się ona jednym z najważniejszych narzędzi kształtowania współczesnych społeczeństw, między innymi poprzez wtórujące nam stale piosenki o miłości. Czy można więc o nich coś jeszcze w ogóle powiedzieć?

Na ostatnim przed wakacjami spotkaniu z cyklu “Krew na liściach”, o  swym projekcie będzie opowiadał jego autor, Terre Thaemlitz. Jakie są funkcje miłości? Jak połączyć autentycznie przeżywane prywatne uniesienia i globalną politykę? Czy przemysł muzyczny skoncentrowany wokół miłości nie łączy ich w sposób najdoskonalszy? Projektując równocześnie nasze emocje i zachowania ekonomiczne? A może jest inaczej? Może miłość pozostaje miłością nawet po najbardziej cynicznych opisach muzyków, krytyków czy naukowców?

“Krew na liściach” to cytat z jednego z najsłynniejszych protest songów śpiewanych przez Billie Holiday, “Strange Fruit”. To dlatego, że nadal jedynym tematem refleksji o obecności muzyki w świecie społecznym wydaje się być jej “zaangażowanie”. Ale czy związki muzyki z otaczającym nas światem kończą się na tym, że bywa ona narzędziem emancypacji? A co z bardziej subtelnymi sytuacjami? Kiedy praktyki muzyków wkraczają bezpośrednio w obszar intymności, korzystają z odpadów procesów industrializacji czy znajdują się na granicy kradzieży?

Celem cyklu jest rozmowa o muzyce z różnych perspektyw: teorii muzyki, ale także krytyki sztuki, socjologii czy filmoznawstwa. A  założeniem przekonanie, że kiedy muzycy tworzą ze swojego ciała “fabrykę dźwięków” (jak Henri Chopin), podszywają się pod innych (Thaemlitz) czy zmieniają płeć Dolly Parton (John Oswald) to odnoszą się do tych samych problemów, o których da się dyskutować w innych sztukach. Dlaczego nie miałoby się dać w muzyce?

Wśród gości na każdym spotkaniu będzie jedna osoba, która zajmuje się muzyką na co dzień i jedna, która specjalizuje się w innej dziedzinie. Za każdym razem będziemy rozmawiali na wybrany temat biorąc za punkt wyjścia konkretne nagranie, wydarzenie czy postać z muzyki najnowszej, z którym będzie można się zapoznać chwilę przed spotkaniem.

27.06 Miłość # Terre Thaemlitz : Goście: Terre Thaemlitz (USA / Japonia), Mateusz Borowski
21.09 Kradzież # John Oswald : Goście:Chris Cutler (Anglia), Kuba Mikurda
12.10 Subwersja # Negativland : Goście: Jacek Staniszewski
26.10 Muzak # Warszawa : Goście: Kamil Antosiewicz, Grzegorz Piątek
23.11 Bieda # Ultra-Red : Goście: Manuela Bojadzijev (Niemcy), Daniel Muzyczuk
14.12 Populizm # Cornelius Cardew : Goście: Michał Mendyk, Tomek Saciłowski

info: materiały promocyjne organizatora

wyszperaj coś więcej ▼




Dodaj komentarz




 

Uwolnij Muzykę - muzyczny serwis internetowy, muzyka alternatywna, polska muzyka, teledyski, wideoklipy, recenzje, wydarzenia muzyczne.

Copyright © 2008-2016 Uwolnijmuzyke.pl . Wszelkie prawa zastrzeżone.