18.09.2010 10:44

Autor: Michał Wieczorek

Kulturowy tygiel pod Pałacem Kultury

Kategorie: Aktualności, POLECAMY, festiwale

Wykonawcy: | |


Kulturowy tygiel pod Pałacem Kultury

Wielkimi krokami zbliża się szósta edycja warszawskiego festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Czas najwyższy bliżej przyjrzeć się jego wykonawcom.

salif_keita_male.jpg Salif Keita

Salif czerpie swoją  artystyczną siłę ze swych nieustannych poszukiwań własnej odnowy, tak w sferze tekstów, jak muzyki, a także w śpiewie. Jego głos pozwala mu interpretować prawdziwe emocje, bez względu na to czy śpiewa w języku Malinke, Bambara czy po francusku. Zawsze szuka możliwie najlepszego dźwięku, nie waha się przeplatać tych języków w swoich poszukiwaniach poetyckiej precyzji.

Jako potomek znamienitego Cesarza Soundjata Keity, którego trzynastowieczne imperium rozpościerało się od Oceanu Atlantyckiego po kres Sahary i Zatoki Gwinejskiej, Salif Keita jest dziś symbolem Afryki dumnej ze swoich korzeni i historii, a zarazem Afryki przygotowanej do stania się częścią  świata globalizacji i wzięcia udziału w poszukiwaniu nowoczesności nieokiełznanej i nieuchwytnej zarazem. Nie jest jedynym w jego życiu paradoksem, iż status szlachecki Salifa, nie pozwala mu jako wokaliście korzystać z technik Griotów, a nawet wypowiadać słów w ich języku.

Urodzony jako albinos, Salif Keita miał jasną skórę, co było brane za zły omen wśród rodowitych Malijczyków, wśród których dorastał. Jestem czarnym czlowiekiem, moja skóra jest biała i taka mi odpowiada, to mnie wyróżnia / Jestem białym człowiekiem, moja krew jest czarna, i taką ją uwielbiam, to w sposób piękny mnie wyróżnia – śpiewa w utworze “La différence”, tytułowym i pierwszym singlu z płyty. Według jego słów to hymn o tolerancji, pieśń wyrażająca jego artystyczne przekonania w sposób w jaki rzadko wcześniej to robił.

Poza tym kawałkiem, będącym niejako głosem w obronie albinosów, ostatni album dotyka także kwestii środowiska naturalnego, takich jak ochrona jego rodzinnych stron. “Ekolo d?Amour” to utwór mający uwrażliwić słuchaczy na ekologiczne dramaty, które od dekad dotykają Afrykę, a wobec których świat pozostał obojętny. W “San Ka” Na, Salif próbuje obudzić sumienia, ukazując konieczność ochrony rzeki Niger, nad brzegiem której Salif się urodził i wychował. Płynący prosto z serca utwór, jest autentycznym krzykiem oburzenia wobec bierności polityków, którzy powinni chronić wody płynące przez Mali, dziś będące jedynie zanieczyszczonymi strumykami.

Miękkość  Seydou, szczerość La Différence, głębia uczuć w Folon czy wreszcie melancholia obecna w San Ka Na -wszystko to składa się na album tętniący wieloma wibracjami, które tworzą jednorodną całość, owoc pracy, której najbardziej uderzającym elementem pozostaje doniosły głos wokalisty u szczytu swej sztuki.

2 października, godz. 20.30 – namiot festiwalowy – Koncert finałowy Festiwalu

lins.jpg Ivan Lins

Jego kariera kompozytora, piosenkarza, autora tekstów, pianisty i perkusisty trwa od 35 lat i obejmuje 27 płyt, przy ponad 350 piosenkach nagranych w Brazylii i setkach na całym świecie. Jest jednym z najwięcej nagrywających i najbardziej znanych brazylijskich kompozytorów – wielokrotny zdobywca nagród Grammy i Latynoamerykańskich Grammy.

Lins występował na najbardziej prestiżowych imprezach świata, takich jak Festiwal North See, londyński Royal Festival Hall, Hollywood Bowl czy Monterey Jazz Festival. Gościnnie towarzyszą Linsowi najlepsi brazylijscy muzycy, a jego występy na żywo wypełnione są bogatą melodyką, która skłoniła magazyn New York Times do obwołania Ivana “mistrzem harmonii”.

26 września, godz. 19 – Sala Kongresowa – Koncert inauguracyjny Festiwalu

buika_male.jpg Concha Buika

Concha Buika urodziła się w 1972 r. w Palma de Mallorca. Jej rodzina pochodzi z Gwinei Równikowej, a ona sama dorastała w środowisku cygańskim. Od dziecka ujawniała muzyczny talent, ale dopiero wyjazd do Londynu na studia aktorskie odmienił jej życie. Momentem kluczowym było zaproszenie od Pata Methenego, który ostatecznie przekonał ją do rozpoczęcia kariery w muzyce. W latach 90. brała udział w najróżniejszych przedsięwzięciach, takich jak “Ombra” autorstwa La Fura dels Baus czy też nagranie ścieżki dźwiękowej do hiszpańskiego filmu “km.O”. Jednocześnie sama komponowała utwory, wśród nich Ritmo para voc, Up to the sky czy Loving you (wszystkie odniosły znaczący sukces w Europie). Między listopadem 2000 a marcem 2001 wystąpiła w kasynach Luxor, Harrah’s i Gold Coast w Las Vegas. Gościnnie pojawiła się również na festiwalu Blue Note w tym samym mieście, u boku Rachelle Ferrell. Jest jedną z najbardziej pełnych życia i spontanicznych artystek współczesnej sceny hiszpańskiej.

Jej ostatni album El Ultimo Trago to efekt współpracy ze słynnym kubańskim pianistą, Chucho Valdésem. Został nagrany w studiu Abdala na Kubie. Jest on hołdem oddanym meksykańskiej pieśniarce Chaveli Vargas w 90. rocznicę jej urodzin i zawiera utwory z jej repertuaru w przeciągu całej jej kariery. Las ciudades, Las simples cosas, Sombras, Luz de Luna, to tylko kilka z piosenek, które Chavela wykonywała na takich scenach jak nowojorska Carnegie Hall, Luna Park w Buenos Aires, paryska Olympia, a także w filmach Pedro Almodóvara i Alejandra Gonzaleza I?arritu. Chucho, legenda fortepianu, otrzymał 14 nominacji do nagród Grammy i pięć statuetek. Chucho i Buika swoją wysoką pozycję w muzycznym świecie osiągnęli idąc różnymi drogami, ale drogi obojga naznaczone były afrykańskimi korzeniami ich przodków, a także ich pasją, spontanicznością i nieskazitelnymi wykonaniami muzycznymi.

26 września - godz. 19 – Sala Kongresowa – Koncert inauguracyjny Festiwalu

Pozostałych wykonawców festiwalu przedstawimy już 20 września.

źródło: materiały organizatora

wyszperaj coś więcej ▼




Dodaj komentarz




 

Uwolnij Muzykę - muzyczny serwis internetowy, muzyka alternatywna, polska muzyka, teledyski, wideoklipy, recenzje, wydarzenia muzyczne.

Copyright © 2008-2016 Uwolnijmuzyke.pl . Wszelkie prawa zastrzeżone.