22.11.2009 00:10

Autor: anca

HKM+ w ramach “contem.ucha”

Kategorie: POLECAMY

Wykonawcy:


hkm_gut_alle04.jpg HKM+ w ramach “contem.ucha”

“contem.ucha” to jedyny cykl koncertów muzyki współczesnej w polskich filharmoniach. Jest to również pierwszy w historii cykl, dzięki któremu muzyka współczesna znalazła stałe miejsce w repertuarze Filharmonii Łódzkiej. Koncerty zapoznają słuchaczy z najważniejszymi dokonaniami muzycznymi ostatnich lat, prezentując utwory, które do tej pory można było poznać tylko za pośrednictwem nagrań. Przedstawiany jest dorobek twórców zarówno zagranicznych, jak i polskich; muzyka akustyczna, jak i utwory oparte na elektronice.

Nikt nie wie dokładnie, w jaki sposób zabrzmi filharmonia w projekcie HKM+, ale sama koncepcja sugeruje pokrewieństwo z kompozycją Cage’a. Podobnie jak u niego, wytworzenie pustki nie będzie miało charakteru przypadkowego – jak ustawić mikrofon, w którym miejscu, pod jakim kątem? To tylko pierwsze z szeregu pytań, na które odpowiedź będzie niczym innym niż nadaniem kształtu owej muzyce architektury. O ile jednak Cage czy de Laurenti pozostają na poziomie przezroczystości, konceptualnie rzecz ujmując, HKM+ przeobraża ją w serię odbić. Improwizacja / projekcja dźwięku / improwizacja / projekcja dźwięku / improwizacja? Nazwa Filharmonia-instrument dobrze oddaje te wzajemne odniesienia. Gdzie ustawić mikrofon, jaki mikrofon, pod jakim kątem – czyż nie są to również parametry improwizacji rozumianej jako najbardziej bezpośrednia relacja między muzykiem a instrumentem? Z jaką siłą przycisnąć smyczek do strun? Pod jakim kątem? W ten oto sposób ustalane jest pewne kontinuum od kompozycji klasycznie rozumianej, przez przezroczystość kompozycji, gest nagłośnienia, po gest instrumentalny.

Na kolejne części wieczoru złożą się, na przemian, instrumentalne improwizacje zespołu i instalacja w postaci głośników i mikrofonów nagłaśniających dźwięki filharmonii ? muzyka architektury, jak piszą sami artyści. !!! Nie tam jednak, gdzie zwykło się ich spotykać – nie w klubach ani galeriach, ale w filharmonii właśnie. Pomimo nęcącej aury przełomu warto jednak na moment opuścić lokalny kontekst i przyjąć perspektywę relatywizującą ową opozycję. Być może bowiem wyjątkowość tego projektu polega na czymś odrobinę innym?

26 listopada 2009 / czwartek / 19.00
Foyer główne Filharmonii Łódzkiej

Wykonawcy:
HKM +“:
Mikołaj Pałosz – wiolonczela
Geoff Gersch – gitara, elektronika
Robert Rehning – instrumenty klawiszowe, elektronika

Program:
Muzyka improwizowana i przestrzenna

Koncertowi towarzyszy wystawa “Sztuka dźwięku – nowe niemieckie brzmienie”

więcej informacji

źródło: http://filharmonia.lodz.pl/

wyszperaj coś więcej ▼




Dodaj komentarz




 

Uwolnij Muzykę - muzyczny serwis internetowy, muzyka alternatywna, polska muzyka, teledyski, wideoklipy, recenzje, wydarzenia muzyczne.

Copyright © 2008-2016 Uwolnijmuzyke.pl . Wszelkie prawa zastrzeżone.