12.07.2010 14:18

Autor: Michał Wieczorek

Fifty fifty, czyli o dyskryminacji na rynku muzycznym

Kategorie: Czytelnia, Felietony, POLECAMY, Sunday at Devil Dirt, Tylko u nas


Fifty fifty, czyli o dyskryminacji na rynku muzycznym

image-php.jpg Czy słyszeliście o Guerrilla Girls? Skojarzenia zarówno z guerrillą jak i gorylami są na miejscu. Jest to bowiem anonimowe ugrupowanie radykalnych feministek działające od 1985 roku. Od innych tego typu organizacji różni się tym, że w jego skład wchodzą współcześnie działające artystki, które postawiły sobie za cel demaskowanie dyskryminacji kobiet głównie w świecie sztuki. Podczas wystąpień publicznych, które przyjmują postać manifestacji i protestów, zakładają maski goryli. Posługują się też pseudonimami – nazwiskami pożyczonymi od zmarłych artystek.

Podobno pomysł na ich działalność powstał, gdy jedna z kobiet zdała sobie sprawę, że w muzeach i na wystawach można podziwiać prawie wyłącznie prace wykonane przez mężczyzn (i to zazwyczaj białych – ale to już inna historia). Stąd pomysł na jedno z ich najsłynniejszych haseł: “Czy kobiety muszą być nagie, żeby mogły znaleźć się w muzeum?”, poparte danymi z Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku. Niecałe 3% prac, które się w nim znajdują, zostało wykonanych przez kobiety, za to na 83% aktów widnieją właśnie kobiece ciała. Trudno się nie zgodzić, że w świecie sztuki jesteśmy świadkami dyskryminacji, tak samo jak w świecie polityki.

A jak to wygląda na scenie muzycznej (jakby nie patrzeć, muzyka, nawet popularna, jest dziedziną sztuki)? Mam wrażenie, że zupełnie tak samo jak w dziedzinie filmu czy sztuk plastycznych. Rynek muzyczny jest zmonopolizowany przez mężczyzn, a kobiety w nim są zazwyczaj postrzegane przez pryzmat płci. Wystarczy tylko przejrzeć tagi, które są przyklejane ich twórczości. Female, female vocals, female vocalists, female guitarists – to tylko niektóre z etykietek, które można znaleźć na portalu Last.fm, nieważne, czy chodzi o Kate Bush, PJ Harvey czy Karen Elson. Czy płeć jest tutaj aż tak istotna, że definiuje w jakiś sposób ich muzykę? Dlaczego zatem przy męskich wykonawcach nie znajdziemy określeń typu male, male vocals, etc.?

Oczywiście, walki z dyskryminacją w muzyce trwają nie od dziś. Na przełomie lat 80. i 90. rozwinął się ruch Riot Grrrl, zrzeszający punkowe kobiece zespoły, takie jak Bikini Kill, Bratmobile czy Fifth Column. W swojej twórczości poruszały one problemy z jakimi spotykają się kobiety we współczesnym społeczeństwie. Ich teksty były brutalne, seksistowskie i szczere aż do bólu. Naturalnie, spotkały się z liczną krytyką, ale raz na zawsze udowodniły, że zespoły złożone tylko z kobiet nie muszą wcale grać potulnie jak girlsbandy z lat 60. Duch Riot Grrrl przetrwał aż do dziś, jednak pod zmienioną postacią, np. Kathleen Hanna z Bikini Kill nadal tworzy feministyczne teksty, obecnie grając i śpiewając w dance-punkowym Le Tigre.

Inną znaną aktywistką jest Karin Dreijer Andersson, czyli żeńska połówka duetu The Knife. Zresztą, jej brat popiera jej ideologiczną walkę w 100%. Dlatego też w 2003 roku na rozdanie szwedzkich nagród Grammy wysłali dwie przedstawicielki Guerrilla Girls, żeby odebrały za nich nagrodę. Obie kobiety, w obowiązkowych maskach goryli na głowach, miały też koszulki z liczbą 50 na plecach, a odbierając nagrodę krzyknęły: “We want fifty fifty!”. Był to ewidentny protest przeciw męskiej dominacji w muzyce i apel o wyrównanie proporcji kobiet i mężczyzn w tej dziedzinie showbiznesu.

Zresztą, temat powrócił całkiem niedawno, gdy po mediach zaczęła krążyć “odkrywcza” wypowiedź Jacka White’a. Stwierdził on bowiem, że zespoły potrzebują kobiet, bo wpływają one korzystnie na atmosferę w studiu i motywują mężczyzn do działania. Kto jak kto, ale Jack White na pewno ma rację i trzeba mu wierzyć – w końcu sam ma doświadczenie z kobietami muzykami!

Monika Przybecka




Dodaj komentarz




 

Uwolnij Muzykę - muzyczny serwis internetowy, muzyka alternatywna, polska muzyka, teledyski, wideoklipy, recenzje, wydarzenia muzyczne.

Copyright © 2008-2016 Uwolnijmuzyke.pl . Wszelkie prawa zastrzeżone.