13.12.2008 16:00

Autor: fl23

Cat Power – “Dark End of the Street”

Kategorie: Albumy zagraniczne, Recenzje

Wykonawcy:


cat-power-dark-end-of-the-street.jpg Cat Power – “Dark End of the Street”

Przed świętami Cat Power wydało “Dark End of the Street” – EPkę, na której znajdują się odrzuty z sesji “Jukebox”, same covery. W tym samym czasie w mediach są lansowane inne coverowe składanki, ale mimo wszystko polecamy zastanowienie się nad  “Dark End of the Street”.

Chan Marshall nagrała na nowo utwory The Pogues, Jamesa Carra, Sandy Denny, Creedence Clearwater Revival, Otisa Reddinga i Arethy Franklin. “Dark End of the Street” to bardzo skromny i kameralny album, kto oczekuje brawurowych i nowatorskich aranżacji starych przebojów na pewno się zawiedzie. Jeśli ktoś spodziewa się czegoś nowego, może już w tym miejscu przestać czytać tę recenzję.

Bardzo miło było poznać albo przypomnieć sobie te stare utwory. Ciekawe skąd ludzie brali inspirację do pisania tak dobrych przebojów? A może nie chodziło o inspirację tylko o wprawę? I czemu już nie powstają takie dobre, wpadające w ucho kawałki z przyjemną melodią, które za kilka lat ktoś będzie mógł nazwać standardami?

Na pierwszy ogień poszedł James Carr i tytułowe “The Dark End of the Street” wykonywane jeszcze przez Arethę Franklin (jej wersja jest chyba najbardziej znana), Diamandę Galas, Elvisa Costello, Courtney Love i wielu, wielu innych. Czy Charlyn udało się zmierzyć z tym utworem? Mimo tego, że Cat Power nie posiada tak potężnego głosu jak większość artystów, których piosenki wykonuje na tej płycie, najczęściej wygrywa te konfrontacje. Tutaj pomogła jej w tym świetna, skromna aranżacja (gitara, perkusja, organy) i jej spokojny, melancholijny głos. Na “Dark End of the Street” usłyszmy dużo tkliwości, zawodzeń i bólów egzystencjalnych typowych dla amerykańskich ballad.

Kolejny utwór – “Fortunate Son” jest może najlepszą interpretacją na tej płycie. “Fortunate Son” to protest-song wymierzony przeciw wojnie w Wietnamie, znany z wielu filmów, między innymi z  “Forresta Gumpa”, “Plutonu”, ale też ze “Szklanej Pułapki”, a wykonywał go Creedence Clearwater Revival. Strasznie nie lubię stylu Creedence, ale w wykonaniu Cat Power to prawdziwy cymes. Z czegoś pomiędzy AC/DC a Led Zeppelin powstała wspaniała piosenka, a to wszystko przez zwolnione tempo i magiczny głos wokalistki Cat Power. Później “Ye Auld Triangle”, czyli irlandzki folklor, znany głównie dzięki The Pogues, chyba najsłabszy moment na całej EPce. Melodia jest taka sama, ale brakuje jakiegokolwiek irlandzkiego zaśpiewu, wychodzi z tego coś zupełnie przeciętnego, bez charakteru. Potem “I’ve Been Loving You Too Long” wspaniałego Otisa Reddinga – następny soulowy standard, który przypomina nam Cat Power. W jej wykonaniu nie ma tyle energii i miłości, które wkładał w swoją muzykę Redding, ale jest bardzo przyzwoicie. Szczerze mówiąc nie wyobrażam sobie innych białych muzyków, którzy mogliby zabierać się za soul. “Who Knows Where The Times Goes?”, utwór napisany przez brytyjską piosenkarką folkową Sandy Denny w aranżacji Charlyn Marshall brzmi zupełnie inaczej. Słyszymy tutaj nie tylko gitarę, ale też pianino i delikatne organy – jest o wiele weselej. Płyta kończy się piosenką znaną dzięki Franklin (wcześniej wykonywał ją Ben E. King) “It Ain’t Fair?”. Brzmi prawie tak samo jak oryginał – to, że Chan nie urodziła się gdzieś w nowoorleańskim getcie, uważam za pomyłkę – ta kobieta doskonale rozumie czarną muzykę! Czasami lepiej niż współcześni wykonawcy soul.

Jak już pisałem na tej płycie nie znajdziecie żadnych nowości – przeboje są stare, aranżacje dość typowe, a Cat Power gra tak jak zawsze. Mimo wszystko ta EPka sprawiła mi mnóstwo radości, ale może to tylko dlatego,  że tak bardzo uwielbiam Cat Power?

Filip Lech


Zobaczcie na youtube wcześniejsze wykonania utworów z “Dark End of the Street”:

“The Dark End of the Street” James Carrzobacz

“The Dark End of the Street” Aretha Franklinzobacz

“Fortunate Son” Creedence Clearwater Revivalzobacz

“Ye Auld Triangle” The Pogueszobacz

“I’ve Been Loving You Too Long”  Otis Reddingzobacz 

“Who Knows Where The Times Goes?” Sandy Dennyzobacz 

“It Ain’t Fair?” Aretha Franklinzobacz

“It Ain’t Fair?” Ben E. Kingzobacz

“It Ain’t Fair?” Cat Power - zobacz

wyszperaj coś więcej ▼


Oceń album:


zabronione przez Konwencję Genewskączy jest na sali lekarz?droga przez mękęciężko przebrnąćmogło być gorzej, ale lepiej teżwitamy po jasnej stronie księżycahigh five!jizz in my pantsbogiJohn Lennon może tylko pozazdrościć (6 głosów, średnio: 7,33 / 10)



Dodaj komentarz




 

Uwolnij Muzykę - muzyczny serwis internetowy, muzyka alternatywna, polska muzyka, teledyski, wideoklipy, recenzje, wydarzenia muzyczne.

Copyright © 2008-2016 Uwolnijmuzyke.pl . Wszelkie prawa zastrzeżone.