30.12.2015 09:00

Autor: Jarosław Kowal

Batushka – “Litourgiya”

Kategorie: Albumy polskie, Recenzje

Wykonawcy:


Batushka – “Litourgiya”
Witching Hour Productions/2015

Cerkiewny black metal.

Metalowa muzyka trafia do niemetalowych słuchaczy poprzez filtr, który działa według trudnych do ubrania w precyzyjne zasady kryteriów. Wiadomo, że to może być wyłącznie black metal i z jednej strony cieszy tegoroczny sukces Mgły we wszelkich rocznych zestawieniach, ale z drugiej obecność miałkich wydawnictw Deafheaven czy Liturgy pozwala podejrzewać, że selekcji dokonywały osoby niemające z metalem zbyt wiele do czynienia. Jeszcze bardziej zaskakuje brak wyróżnień dla albumu “Litourgiya” – jednego z najwybitniejszych dzieł w historii polskiego (a tym samym światowego) metalu.

Całe to zamieszanie wokół black metalowych zespołów śpiewających w języku polskim wniosło wiele świeżości na rodzimą scenę, a zbieranie żniw zarówno wśród jej stałych odbiorców, jak i w kręgach hardcore’owych, “alternatywnych” czy nawet w środowisku skinheadów to skok w przyszłość, jaki jeszcze kilka lat temu wydawał się nieosiągalny. Mgła, Furia, Kres, Odraza, Morowe – te nazwy znają już wszyscy. Każdy fenomen w końcu się jednak wyczerpuje, czego przykładem jest ostatni materiał Blaze of Perdition. Pokazuje, jak można wpaść w pułapkę systematyzowania, tworzenia nowych schematów na bazie czegoś, co jeszcze przed chwilą służyło do walki z brzmieniowymi stereotypami. Na szczęście równowagę przywróciła Batushka z zaskakującym, tworzącym połączenie pomiędzy metalem a cerkiewnymi pieśniami materiałem.

Użycie chóru i dzwonów zawsze rodzi ryzyko zbliżenia się do symfonicznej tandety spod znaku Dimmu Borgir, ale na “Litourgiya” wykorzystano je w sposób nowatorski, rozłożono w niestandardowych proporcjach. Podczas gdy dla wielu zespołów tego typu elementy stanowią melodyjne wzmocnienie refrenów, tutaj ich podstawową funkcją jest budowanie tajemniczej, chłodnej atmosfery. W “Yekteniya 1″ równomierne uderzenia podwójnej stopy, naprzemienne kostkowanie na gitarowych strunach i dwa głosy – zaciskający gardło skrzek oraz szeroko rozwarty tenor – współgrają ze sobą w zaskakująco naturalny sposób, nie obdzierając tradycyjnej muzyki z jej sakralności i nie ujmując metalowi agresji czy surowości. Znamienny raspiew, czyli jednogłosowy śpiew liturgiczny to jeden z najmocniejszych punktów tego krążka, a zarazem najtrudniejsza przeszkoda dla tych słuchaczy, którzy stworzyli dla swoich ograniczeń najbardziej ortodoksyjny ze wszystkich kościołów.

Personalia autorów albumu nie zostały ujawnione, ale w notce prasowej podkreślono, że do powstania “Litourgiya” przyczyniły się postacie obecne na polskiej scenie metalowej od lat, a większość plotek głosi, jakoby głównodowodzącym był tutaj Bartłomiej Krysiuk, głos Hermh, a także właściciel wytwórni Witching Hour Productions. Przyznam, że bardziej interesuje mnie tajemniczość samej muzyki niż demaskowanie jej twórców i chociaż tego typu zagrania zawsze są korzystnym rozwiązaniem marketingowym, to czasami niepotrzebnie odciągają od samej esencji, którą w tym przypadku jest odnalezienie wspólnego języka tam, gdzie wcześniej nie istniał. Jest tutaj miejsce dla wyraźnych melodii (“Yekteniya 3″), dla bezwzględnych dewastacji (“Yekteniya 5″), a nawet dla ociężałych, niemal doom metalowych riffów (“Yekteniya 8″). Po dołączeniu pięknej oprawy graficznej nawiązującej do prawosławnych ikon, powstało wydawnictwo, któremu nie jestem w stanie postawić żadnych zarzutów. Nic lepszego nie wydarzyło się w 2015 roku w metalu i mam nadzieję, że Batushka nie okaże się przedsięwzięciem jednorazowym.

Jarosław Kowal


Oceń album:


zabronione przez Konwencję Genewskączy jest na sali lekarz?droga przez mękęciężko przebrnąćmogło być gorzej, ale lepiej teżwitamy po jasnej stronie księżycahigh five!jizz in my pantsbogiJohn Lennon może tylko pozazdrościć (28 głosów, średnio: 9,93 / 10)



Dodaj komentarz

Piotr Rogucki- ogldaj minikoncert




 

Uwolnij Muzykę - muzyczny serwis internetowy, muzyka alternatywna, polska muzyka, teledyski, wideoklipy, recenzje, wydarzenia muzyczne.

Copyright © 2008-2016 Uwolnijmuzyke.pl . Wszelkie prawa zastrzeżone.