27.10.2011 13:00

Autor: Joanna

Polska edycja C3 Festivalu – artyści cz. 2

Kategorie: Aktualności, festiwale

Wykonawcy: | | | |


Polska edycja C3 Festivalu – artyści cz. 2

Dziś prezentujemy drugą odsłonę artystów festiwalu C3.

Zeitkratzer – 02.12.2011
To jeden z najbardziej uznanych zespołów muzyki współczesnej w Niemczech. Artyści łączą klasyczną muzykę współczesną z popową awangardą, wykonując dzieła takich twórców jak Morton Feldman, John Tenney, Schönberg, Stockhausen i John Cage. Zeitkratzer (dosłowne tłum. “drapacz czasu”) to dwunastu muzyków skupionych wokół berlińskiego kompozytora i pianisty Reinholda Friedla. Zespół reprezentuje autorskie podejście do muzyki współczesnej, “zrywając z okowami klasycznej notacji muzycznej”, podkreślając to co nowe. Współpraca z takim twórcami jak Lou Reed, Jim O’Rourke, Fennesz, Alvin Lucier, Terje Rypdhal, Keiji Haino czy Merzbow pozwoliła członkom zespołu rozwinąć umiejętności improwizacji oraz zaznajomić się takimi gatunkami muzycznymi jak elektronika, minimal, rock, pop, noise i folklor. Obok nagrań dla europejskich stacji radiowych (WDR, SWR, Ö1,…), zespół występował na międzynarodowych festiwalach oraz wydaje płyty we własnej wytwórni Zeitkratzer-Records. Występował w takich miejscach jak Volksbühne Berlin, Huddersfield, Maerzmusik, Donau Festival, Vienna Modern, Zagreb Biennale oraz wielu europejskich krajach – Hiszpanii, Węgrzech, Szwajcarii, Polsce, Włoszech i Norwegii.

Na Festiwalu C3 Zeitkratzer zaprezentuje program złożony z dwóch części: na pierwszą z nich składać się będą instrumentalne wersje utworów ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, które powstało w 1957 roku jako jedna z pierwszych tego typu instytucji na świecie. W drugiej części zespół zaprezentuje kompozycje Terre’go Thaemlitza (aka DJ Spirnkles), muzyka i aktywisty ruchu gender, które łączą w sobie różne gatunki i formy muzyczne – elektro-akustyczne dźwięki generowane przez komputer, elementy deep house, digital jazz, ambient oraz skomponowane przez komputer neo-ekspresjonistyczne solowe partie pianina.

Hauschka – 03.12.2011
Na Festiwalu C3 zaprezentuje materiał z ostatniego albumu “Salon des Amateurs”, w którym artysta wykorzystuje “preparowany” fortepian jako instrument perkusyjny oraz łączy jego dźwięk z minimalistycznym techno i house, perkusją i instrumentacją orkiestrową. “Salon des Amateurs” to muzyka nosząca silne wpływy kolońskiej sceny elektronicznej lat 90.

Hauschka to pseudonim artysty pochodzącego z Düsseldorfu, Volkera Bertelmanna, który studiował grę na fortepianie przez 10 lat, a następnie poświęcił się eksploracji potencjału muzycznego fortepianu “preparowanego”. Wykorzystując taśmy Gaffa, folie kuchenne, zakrętki, piłki do ping-ponga, a nawet wibratory, umieszczone na strunach i młoteczkach instrumentu, artysta uzyskuje zaskakujące, często piękne dźwięki i wibracje, które odbiegają daleko od stereotypowych wyobrażeń na temat brzmienia fortepianu. Efekty tej pełnej pasji i zabawy eksploracji są muzycznie ożywcze i niekonwencjonalne. Berltelmann, choć wyrasta z akademickiej perfekcji, jakiej oczekuje się od pianisty, gra w sposób niezwykle ekspresyjny, pełny wpływów bardzo dalekich od klasycznego zachodnioeuropejskiego kanonu – takich jak współczesna elektronika czy indonezyjska muzyka gamelanowa. Jego interwencje zamieniają fortepian w instrument generujący w równym stopniu rytm jak i melodię.

“Salon des Amateurs” jest odważnym odejściem od dotychczasowych poszukiwań i zarazem ich logiczną kontynuacją. Jednocześnie naturalny i mechaniczny, pełen świetnie dobranych nawiązań do tak odległych stylów jak współczesna muzyka klasyczna i muzyka taneczna, album przepełniony jest poczuciem humoru, dźwiękową głębią, a jednocześnie instrumentacja daje poczucie wyważonej elegancji.

Moritz Eggert – 03.12.2011
Zwany “niegrzecznym chłopcem” wystąpi na Festiwalu C3 w Gdańsku z duetem Schraeng grającym na gitarach elektrycznych. Moritz Eggert, pianista i kompozytor, urodzony w Heidelbergu w 1965 roku, jego kompozycje były wielokrotnie nagradzane – otrzymał między innymi nagrodę dla kompozytorów Salzburger Osterfestspiele, nagrodę Schneider-Schott, nagrodę “Ad Referendum” w Montréalu, nagrodę dla młodych kompozytorów – Siemens Förderpreis oraz Zemlinsky Prize. Od 2003 jest członkiem Bayerische Akademie der Schönen Künste. W 1991 roku powołał, wspólnie z Sandeep Bhagwati, Festiwal ‘A*Devantgarde’ poświęcony nowym zjawiskom w muzyce. Jego twórczość i osoba są częstym tematem w mediach. W 2006 skomponował soccer oratorio oraz muzykę na uroczystość otwarcia Pucharu Świata FIFA w Niemczech. Jego operę “The Snail” (libretto i reżyseria Hans Heuenfels) prasa okrzyknęła “ohydną porno-operą”. Inne jego dzieło, opera “Freax” wywołała skandal wokół jej reżysera Christophera Schlingensiefa. Kolaż 22 oper Mozarta, stworzony dla Salzburger Festspiele (Oral Pole Mazy Brats – All Operas by Mozart) również wywołał kontrowersyjne reakcje. Eggert wywołał gorącą dyskusję, która toczy się już od kilku lat, na temat kondycji współczesnej muzyki – głównie jako autor bloga Bad Blog of Musick oraz poprzez publikacje prasowe. Jego ostatnie dzieło Bordellballade miało premierę na Kurt Weill Fest w 2010 roku.

Shraeng tworzą Frank Wingold i Ralph Beerkircher, duet gitar elektrycznych. Muzycy wykorzystują klasyczne techniki wykonawcze z jednoczesnym użyciem efektów i zniekształceń. Z pasją rozwijają swoje niecodzienne interpretacje, które traktują jednocześnie ze swobodą i precyzją wykonawczą. Brzmienie duetu jest bogate, niemal orkiestrowe, o dużej dynamice. Na Festivalu C3 duet zaprezentuje kompozycję “Riff”, którą Moritz Eggert skomponował specjalnie dla Shraeng.

Nemezis – 02.12.2011
Na Festivalu C3 grupa wykona elektroniczną reinterpretację dzieł Pawła Mykietyna. Paweł Mykietyn, kompozytor i klarnecista tworzy muzykę energetyczną, czasem agresywną, o przejrzystej strukturze. Artysta wykorzystuje harmonie dur i mol, wprowadza fragmenty tonalne, które oddzielają swobodne harmonicznie fragmenty. Mykietyn jest niemal modelowym przedstawicielem postmodernistycznego twórcy: pewny siebie, szukający inspiracji i materiałów we wszystkich możliwych źródłach. Studiował kompozycję na Akademii Muzycznej w Warszawie. Utwór “3 dla 13″ skpomonowany dla 13 muzyków w 1994 roku oraz “Epifora/Epiphora” (1996) otrzymały Pierwszą Nagrodę dla Młodych Kompozytorów na Międzynarodowym Spotkaniu Kompozytorów UNESCO. Karierę rozpoczął w młodym wieku – był jeszcze studentem, gdy jego kompozycja “La Starda” została zaprezentowana na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej “Warszawska Jesień”. Jego kolejne prace również miały premierowe wykonania na tym prestiżowym festiwalu muzycznym, w tym Koncert na pianino i orkiestrę (1997), Commencement de siecle (1997), Sonety Szekspira (2000) oraz opera Ignorant i szaleniec (2001).

Zespół Nemezis powstał z inicjatywy Łukasza Pawlaka w 1996 roku. W 2001 ukazał się debiutancki album “Whispers from behind the Window”, który otrzymał bardzo dobre recenzje. We współpracy z alternatywnym teatrem Suka Off powstał interdyscyplinarny projekt In Between łączący muzykę, teatr i sztuki wizualne. Aktualnie Nemezis przygotowuje nowy album we współpracy z Pawłem Mykietynem, który będzie kolażem utworów Mykietyna na orkiestrę i wiolonczelę oraz industrialno-ambientowych dźwięków. Muzyce towarzyszyć będą wizualizacje Malwiny de Brade.

C3 Festival
1-3.12.2011
Gdańsk

źródło: materiały prasowe organizatora
foto: Ania Piontek, Mareike Foecking




Dodaj komentarz

Piotr Rogucki- ogldaj minikoncert




 

Uwolnij Muzykę - muzyczny serwis internetowy, muzyka alternatywna, polska muzyka, teledyski, wideoklipy, recenzje, wydarzenia muzyczne.

Copyright © 2008-2016 Uwolnijmuzyke.pl . Wszelkie prawa zastrzeżone.