10.06.2014 08:00

Autor: Dorota Szubska

Mogwai – “Rave Tapes”

Kategorie: Albumy zagraniczne, Recenzje

Wykonawcy:


Mogwai – “Rave Tapes”
Rock Action/Sub Pop/2014

Architekci dźwięków.

Twórczość szkockiego zespołu Mogwai, utrwaloną w postaci wydawnictw płytowych, można porównać do projektów architektonicznych Santiago Calatravy. Pierwsze – zachwycają konstrukcją, innowacyjnością i zamiłowaniem do szczegółu. Kolejne, równie poprawne w swej formie, rodzą w głowie natarczywą, powracającą bezustannie myśl: to już było.

Mając w pamięci ostatni album kolektywu z niepewnością sięgałam po ich najnowsze wydawnictwo. Fakt, iż tylko jeden utwór z albumu “Hardcore Will Never Die, But You Will”  - “Mexican Grand Prix” – wywarł na mnie pozytywne wrażenie i wyróżnił się na tle pozostałych kompozycji, nie nastrajał mnie zbyt entuzjastycznie do najnowszej płyty zespołu. Po wielu wewnętrznych rozterkach postanowiłam jednak dać “Rave Tapes” szansę.

Album otwiera utwór “Heard About You Last Night” – minimalistyczna kompozycja, oparta w dużej mierze na prostych, wygłuszonych dźwiękach przenikających się z subtelnym brzmieniem gitary oraz perkusji. Pomimo pewnej powtarzalności zastosowanych motywów oraz wystąpienia znanego aż za dobrze z poprzednich płyt wrażenia przestrzenności i melancholii kompozycja ta stanowi idealny wstęp do krążka.

Niestety, przesłuchanie do końca kolejnych dwóch utworów okazało się być dla mnie nie lada wyzwaniem. “Simon Ferocious” niemalże w całości brzmi jak feeria przypadkowych dźwięków generowanych przez Amigę. Nieco lepiej prezentuje się “Remurdered”, gdzie motyw ten przewija się w ograniczonej formie, a prym wiodą budujące napięcie gitary i perkusja.

Pozytywnym zaskoczeniem na tle poprzednich kompozycji okazał się być utwór “Hexon Bogon”. Brzmi jak dobrze opowiedziana historia – nieco mroczny wstęp, rozbudowana, budująca napięcie linia melodyczna ze zróżnicowaną intensywnością dźwięków, intrygujące przejścia, nieoczekiwane zakończenie. Post-rock w najlepszym wydaniu.

Równie dobrze prezentuje się “Blues Hour”. Główna linia melodyczna kompozycji została zbudowana w oparciu o motyw pianina, które już od pierwszych dźwięków buduje nostalgiczny nastrój całego utworu. Kawałek obfituje w liczne przejścia, sprawiedliwie dzieląc części poświęcone wokalowi oraz partiom poszczególnych instrumentów. Balansująca na granicy szeptu partia wokalna dodatkowo potęguje obecną w utworze melancholię, rekompensując tym samym ubogą warstwę liryczną.

Na płycie niestety nie brak jest piosenek, które są równie poprawne w swojej konstrukcji, co rozczarowujące. “Master Card” – poza charakterystycznym, chwytliwym riffem i zastosowaniem mocniejszych brzmień – nie wyróżnia się niczym szczególnym. Zmarnowany potencjał można zauważyć też w utworach “Deesh”, “No Medicine for Regret” oraz zamykającym płytę “The Lord Is out Control”. Brak im charakterystycznych, zapadających w pamięć momentów, nieszablonowych motywów, zmian w natężeniu oraz innowacji twórczej. Amatorom popkulturowych teorii spiskowych powinien natomiast przypaść do gustu utwór “Repelish”. Główną oś kompozycji stanowi nagranie radiowe z 1981 roku, w którym prowadzący program Micheal Mills polemizuje na temat satanistycznych treści zawartych w “Stairway to Heaven” Led Zeppelin; linia melodyczna została zaś całkowicie zmarginalizowana.

“Rave Tapes” pozostawia niedosyt, balansując naprzemiennie między nieskonsumowanym potencjałem a niedookreślonym hałasem, nigdy nie osiągając jednak wyżyn doskonałości. Album skłania ku temu, by zadać sobie pytanie: w jakim kierunku podążą panowie z Mogwai przy nagrywaniu kolejnych albumów? Czy wykorzystają drzemiące w ich muzyce możliwości czy też staną się wierną kopią samych siebie?

Dorota Szubska


Oceń album:


zabronione przez Konwencję Genewskączy jest na sali lekarz?droga przez mękęciężko przebrnąćmogło być gorzej, ale lepiej teżwitamy po jasnej stronie księżycahigh five!jizz in my pantsbogiJohn Lennon może tylko pozazdrościć (8 głosów, średnio: 5,75 / 10)



Dodaj komentarz

Piotr Rogucki- ogldaj minikoncert




 

Uwolnij Muzykę - muzyczny serwis internetowy, muzyka alternatywna, polska muzyka, teledyski, wideoklipy, recenzje, wydarzenia muzyczne.

Copyright © 2008-2016 Uwolnijmuzyke.pl . Wszelkie prawa zastrzeżone.