Już niebawem 18. edycja Festiwalu Filmu Niemego

Temat przewodni – “Żywioły”.

Już 7 grudnia rozpocznie się coroczne krakowskie święto kina niemego. W tym roku zobaczymy filmy, w których człowiek zmagać się będzie z naturą przy pomocy siły swego umysłu, walcząc ze słabościami i burzą emocji. Szalejąca przyroda oraz żar namiętności, sztuka porządkująca naturę – wszystko to oczywiście z muzyką na żywo. Festiwal potrwa do 10 grudnia.

Bilety na wydarzenie będzie można kupić na stronie Kina pod Baranami, w którym odbędą się projekcie.

W programie:

  • w czwartek, 7 grudnia 0 17:45 “Halka” (1929) w reżyserii Konstantego Meglickiego, kopia dźwiękowa z muzyką Jerzego Rogiewicza. Przedwojenna adaptacja opery Stanisława Moniuszki została odrestaurowana w 2016 roku.
  • O godzinie 20:00 tego samego dnia Pokaz Inauguracyjny – film “Człowiek otwartych przestrzeni” (1920) w reżyserii Marcela L’Herbier z muzyką niedawno reaktywowanego zespołu Księżyc i Pawła Romańczuka zespołu Małe Instrumenty Impresjonistyczne dzieło to morski poemat filmowy opowiadający o konflikcie ojca z synem.

W piątek, 8 grudnia:

  • O 17:00 “The Great White Silence” (1924, reż Herbert G. Ponting), film, który pojawił się już podczas jednej z poprzednich edycji festiwalu, wzruszająca opowieść o tragicznej w skutkach wyprawie, tym razem z muzyką Simona Fishera Turner (wyświetlona zostanie kopia dźwiękowa).
  • O 20:00 “Białe piekło na Piz Palu” (1929, reż. Arnold Franck, Georg Wilhelm Pabst), klasyka niemieckiego filmu górskiego z Leni Rieffenstahl w jednej z ról, z muzyką Pin Park (duetu syntezatorów analogowych).
  • O 22:00 zbiór niemych erotyków z muzyką DiscoMule

W sobotę, 9 grudnia:

  • o 15:00 “Todmachine” w reżyserii Boguslawa Kornasia z 2016 roku – film współczesny zrealizowany w konwencji kina niemego z odniesieniami do ekspresjonizmu niemieckiego oraz elementami kina science-fiction i horroru z muzyką Tomasza Borucha (kopia dźwiękowa), która łączy muzykę klasyczną z jazzem i rockiem; dodatkowo odbędzie się także spotkanie z reżyserem oraz występującą w filmie Małgorzatą Stankowską.
  • O 18:30 “Powódź” (1924, reż. Lous Delluc) do której zagra na żywo skyrzpek i kompozytor Stefan Wesołowski. Ten chłopski dramat kosztował reżysera życie – był kręcony w trakcie prawdziwej powodzi na rzece Rodan, wskutek czego Delluc nabawił się zapalenia płuc i zmarł jeszcze przed premierą filmu.
  • o 21:15 “Ziemia” w reżyserii Aleksandra Dowżenki (1930) z muzyką na żywo grupy Bastarda (Paweł Szamburski na klarnecie, 
    Tomasz Pokrzywiński
    na wiolonczeli Michał Górczyński na klarnecie basowym).
    To arcydzieło kina niemego było ostatnim filmem reżysera, jest to poetycka, głęboko humanistyczna opowieść o relacji między człowiekiem i naturą.
  • o 23:00 zobaczymy tradycyjnie (choć o późniejszej porze niż dotychczas) Filmowe obrazy starego Krakowa – tym razem o muzykę na żywo zadba Eta Hox (DJ-ka, promotorka i dziennikarka radiowa związana z krakowskim kolektywem Deep Impact oraz OFF Radiem Kraków)projekcja o charakterze after party odbędzie się w klubie Betel.

W niedzielę, 10 grudnia:

  • ostatni dzień festiwalu rozpocznie się o 11:00 od cyklu dla dzieci – Baranki w niemym kinie, prowadzonego przez Justynę Droń.
  • o 12:15 mali widzowie zobaczą pierwszy na świecie film science-fiction – “Podróż na Księżyc” Georgesa Meliesa z muzyką krakowskiego zespołu SALK na żywo.
  • o 13:00 odbędzie się projekcja filmu z ubiegłego roku “Bracia Lumiere” (reż. Thierry Fremaux”) – porywającej opowieści o początkach kina zawierającej 114 odrestaurowanych cyfrowo w jakości 4K filmów słynnych twórców.
  • o 15:00 zobaczymy “Bezwstyną kobietę” (1925, reż. Malcolm St. Clair) z muzyką Piotra Zabrodzkiego, pianisty, i kompozytora łączącego improwizację jazzową z sonorystyką, heavy metal z elektroniką, wszystko okraszając poczuciem humoru. Film jest komediodramatem z Polą Negri w roli femme fatal, włoskiej hrabiny szokującej zachowaniem mieszkańców Stanów Zjednoczonych.
  • o 18:00 “Wschód Słońca” – wyjątkowej urody film Friedricha Wilhelma Murnaua, pierwszy zrealizowany przez reżysera w USA w 1927 roku z muzyką stałych gości festiwalu, Semi-Invented Trio (Konarski/Chytrzyński/Berny)
  • o 21:00 poruszający majstersztyk Victora Sjostroma, w którym realistyczna fabuła łączy się z poetycką atmosferą – “Wicher” z 1928 roku, z Lilian Gish w roli głównej, z muzyką na żywo w wykonaniu ambientowo-jazzowego projektu Lonker See.

Katarzyna Borowiec




Dodaj komentarz

Piotr Rogucki- ogldaj minikoncert




 

Uwolnij Muzykę - muzyczny serwis internetowy, muzyka alternatywna, polska muzyka, teledyski, wideoklipy, recenzje, wydarzenia muzyczne.

Copyright © 2008-2016 Uwolnijmuzyke.pl . Wszelkie prawa zastrzeżone.