22.02.2012 07:00

Autor: Katarzyna Borowiec

Jacaszek – “Glimmer”

Kategorie: Albumy polskie, Recenzje

Wykonawcy:


Jacaszek – “Glimmer”
Ghostly International/2011

Ta sama ilość przyćmionego światła.

Po gotyckim “Pentralu”, atakującym słuchacza niespodziewanymi warstwami organowego hałasu, Michał Jacaszek przenosi się o kilka stuleci później – do baroku. Klimat tej epoki przywołuje przede wszystkim klawesyn (zagrała na nim Małgorzata Skotnicka), instrument o brzmieniu silnie kojarzącym się z ówczesną muzyką dworską. Dosyć rzadko pojawia się on w świecie współczesnej muzyki popularnej, ale kiedy już to robi, efekty bywają znamienite. W omawianym przypadku jego dźwięki również sprawdziły się wyśmienicie. “Glimmer” nie jest konceptualny ani eksperymentalny, w przeciwieństwie do poprzednika nagrywany był w studiu. Znajduje się o wiele bliżej “Trenów”; spośród żywych instrumentów Jacaszek wybrał tym razem, obok wspomnianego klawesynu, klarnet, na którym zagrał Andrzej Wojciechowski. Sam twórca, który dawniej w wywiadach przyznawał się do braku umiejętności posługiwania się jakimkolwiek instrumentem, tym razem odpowiedzialny był za dźwięki gitary akustycznej i metalofonu. Brzmienia te zostały dopełnione elektronicznie przetworzonymi, mocno zniekształconymi samplami, głównie pochodzącymi z nagrań muzyki klasycznej. Tytuły utworów, poza dwoma wyjątkami tym razem w języku angielskim, zostały zaczerpnięte z poezji Gerarda Manleya Hopkinsa (“Seidene Stille” -  z wiersza Rilkego).

Barok jest tutaj obecny, ale jak można się było spodziewać po Jacaszku, raczej jako duch migoczący pośród szumów, buczeń, szemrzących odgłosów brzmiących czasem jak dalekie echa chóralnych śpiewów, wyblakłe ślady rozmaitych instrumentów. Rozpoczynający płytę utwór “Goldengrove” dobrze wprowadza w ten nastrój, jest jak wejście do muzeum po zmierzchu (mnie przypomniało się “Inwentorium śladów” braci Quay). Złocenia eksponatów pobłyskują w mroku. Te migoczące dźwięki to przebrzmiała świetność echa dawnych czasów. Chyba najładniejsze na całej płycie, ale też najbardziej kojarzące się z ukochanymi przez fanów Jacaszka “Trenami” jest “Dare-gale”, jedyny przejmująco smutny utwór na płycie. Pozostałe mają charakter raczej melancholijny, momentami dosyć niepokojący. Artysta miał zamiar użyć na swym kolejnym albumie trąbki, ale w końcu z niej zrezygnował; był to krok słuszny, pozostałe instrumenty mają brzmienie raczej subtelne i bardzo dobrze pasują do elektronicznych podkładów, które momentami zawierają niskie, niemal hałaśliwe tony. “Glimmer” jest mniej gładki niż “Treny”, co być może jest zasługą braku wokaliz. Dość często utwory kończą się natężeniem dźwięków.

Album nie przyciąga uwagi, łatwo gdzieś zgubić jego mimo wszystko delikatne brzmienia. Natomiast warto mu tę uwagę poświęcić, bo kiedy już skupimy się na to pojawiającym się to ginącym klawesynie i migotaniu pozostałych dźwięków, wysiłek ten zostanie hojnie wynagrodzony. “Glimmer” wywołuje nastrój refleksyjny, jest pełen melancholii, którą Jacaszek nazywa swoją stałą towarzyszką. Na tle wszystkich, bardzo spójnych utworów, zdecydowanie wyróżnia się “As Each Tucked String Tells”, o zaskakująco żywym tempie. W ostatniej minucie wycisza się jednak, a cały album kończy śliczna “Windhover” rozpoczęta również w nietypowy sposób – dźwiękami przypominającymi nieco łowienie stacji radiowej.

To, że o polskim twórcy piszą znane zagraniczne serwisy, nie powinno być niczym zaskakującym. Wszystkim pozostałym życzę więc równie owocnych efektów prób autoekspresji i wykształcania indywidualnego sposobu ich dokonywania.

Katarzyna Borowiec


Oceń album:


zabronione przez Konwencję Genewskączy jest na sali lekarz?droga przez mękęciężko przebrnąćmogło być gorzej, ale lepiej teżwitamy po jasnej stronie księżycahigh five!jizz in my pantsbogiJohn Lennon może tylko pozazdrościć (3 głosów, średnio: 6,00 / 10)



Dodaj komentarz

Piotr Rogucki- ogldaj minikoncert




 

Uwolnij Muzykę - muzyczny serwis internetowy, muzyka alternatywna, polska muzyka, teledyski, wideoklipy, recenzje, wydarzenia muzyczne.

Copyright © 2008-2016 Uwolnijmuzyke.pl . Wszelkie prawa zastrzeżone.